29. januar 2021

Regjeringen forstår ikke krisen norsk luftfart står i

Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund, er provosert over at regjeringens forslag til krisepakke for luftfart ikke inneholder en kompensasjonsordning som dekker tapene til flyselskapene.

- Det er helt utrolig at regjeringen ikke kommer med en kontant kompensasjonsordning til flyselskapene, som en samlet bransje har bedt om. Nødvendige penger er satt av til Avinor, kjøp av flyruter og lån til Norwegian. Utover det kommer det ingenting. Vi har nå i snart ett år hatt tett dialog med regjering og storting om en kompensasjonsordning for flyselskapene, og har presentert et forsiktig estimat på 4 milliarder. Regjeringen har ikke lyttet til dette, sier Yngve Carlsen.

- Regjeringen har heller ikke reagert på Stortingets marsjordre. Opposisjonen må gang på gang oppdra regjeringen. Regjeringen har også fått helt tydelige råd fra bransjen og arbeidslivets parter i nesten ett helt år, men det går tydeligvis ikke inn. Bare i flyselskapene er nesten halvparten arbeidsledige, og de som er igjen er permittert. Jeg vil gå så langt som å si at regjeringa med dette ikke helt forstår den enorme krisen luftfart står i, sier Carlsen.

- Med den enorme krisen som har rammet luftfarten, der de tre norske flyselskapene hadde en omsetningssvikt på svimlende 26 milliarder bare i 2020, så er vi svært overrasket over at det fortsatt ikke kommer kraftfulle tiltak og kompensasjonsordninger.  Mennesker som jobber i og i tilknytning til luftfart har ikke sett arbeidsplassene sine på snart ett år. Jeg har møtt mange av de som har mistet levebrødet sitt og som er permitterte. Det er vondt å se på fortvilelsen og usikkerheten som titusenvis lever med i dag, sier Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO og leder i LO Luftfart.

- Det hastet i fjor, og det haster ikke mindre nå. Det handler om fremtiden for norsk luftfart, og det må regjeringen innse. Dette er det som binder Norge sammen. Nå frykter vi at denne samfunnskritiske infrastrukturen kan havarere og det som dukker opp fra asken igjen vil ligge åpent for gribbene, sier Peggy Hessen Følsvik.

- Når regjeringa nå viser at de ikke vil sette inn helt nødvendige kompensasjonsordninger, så er det svært alvorlig. Vi må nok en gang sette vår lit til at Stortinget retter opp i forslaget fra regjeringen, og gjør det som er nødvendig for at en hardt rammet norsk luftfart kommer seg gjennom krisen, sier Hessen Følsvik og Carlsen.